Vi som er unge i dag er født inn i en digital tidsalder – det vil si at vi nærmest er oppvokst med datamaskin, mobiltelefon og internett – og nå også sosiale medier som for eksempel Facebook, Instagram, Snapchat og Twitter.
Historien for de sosiale medienes fremspring er vel alle enige om at må ha begynt med Facebook. Facebook har alt, du kan følge med på hva for eksempel universitetet ditt driver med, eller spille et spill med venner. Men i det siste ser man en nedgang blant unge på facebook. Og personlig kan jeg se hvorfor dette skjer – vi chatter på snapchat der vi kan se hverandre og sende meldinger som blir slettet etter maks ti sekunder, vi deler bildene våre på instagram og ytrer meningene våre på twitter. Hva så med Facebook? Personlig bruker jeg kun facebook til…. hva er det egentlig jeg bruker facebook til? Det er vel bare for å følge med på hva som skjer av sosiale happenings i mitt nærområde! Facebook er ikke lenger markedsføringsområde nummer 1 for de store bedriftene, ihvertfall ikke når det er kidsa som skal nås.
I dag ser vi at flere store bedrifter både er på snapchat og instagram. Telenor har frontet at de nå vil gjøre det mulig å kontakte kundeservice via instagram, i tillegg til at dette allerede er mulig på facebook og twitter – som vi unge ville sagt: Kudos (eller?).
I tillegg er i dag ungdommen svært opptatt av det å fremstå som perfekt, i tillegg liker de å se se at andre ikke er perfekte. Det perfekte appellerer ikke lenger like mye til den perfekte ungdommen – generasjon prestasjon vil ikke bare se det som er perfekt men også se det som ikke er det. Vi sender stygge bilder av oss selv på snapchat, mens bilder med en mer «perfekt» vinkling blir lagt ut på instagram – i tillegg har jo kidsa en ekstra profil som er usensurert for de nærmeste. Våre meninger legges ut på twitter, mens facebook bare er der så man kan svare bestemor når hun føler seg megakul og sender deg en melding i chat.
De store bedriftene må følge med på trendene de unge bruker og strekke seg ut på kanaler som for eksempel snapchat, instagram og twitter. Det er her ungdommen er, og hvis man da i tillegg bruker virkemidler som appellerer til dem, vil dette også være den beste markedsføringsmetoden
Vil tastaturet vårt inneholde disse knappene om noen år? (Bildet er funnet her)
– E