HYPERtekst?!

Hva er hypertekst?

Definisjonen på hypertekst er at tekster eller elementer i tekster blir koblet sammen ved hjelp av elektroniske lenker. Vi kan enten legge hypertekst som lenker til relevante saker til for eksempel en avisartikkel for videre lesning og sammenheng eller man kan arrangere stoffet i en ikke-lineær struktur. Begge former opptrer som en opplæsning av den lineære strukturen men første type legger opp til mer fast struktur enn det andre type gjør

Skjermbilde 2015-03-11 kl. 12.48.15

Skjermdump fra Bergenfest.no – hvor det er hyperlenket  videre til sider der man kan kjøpe de ulike typene billetter

Jeg skrev også en del om hypertekst i mitt forrige innlegg som handlet om nettmediets potensial som du finner her, dette fordi jeg syntes at hyperteksten er en viktig brikke i nettmediet og hadde vi ikke hatt hyperteksten hadde det vært vanskeligere for oss å manøvrere oss rundt på internett. Mange sider kunne nok ikke eksistert uten hyperteksten.

Noen muligheter, men også noen utfordringer

Hypertekst gir økt leserengasjement, dette på grunn av at det blir gjort en brukerstyring, leseren må selv klikke og velge hvilke lenker han eller hun velger å trykke seg inn på. I hyperteksten styrer form innhold – nye former gir nye rammer for virkelighetsbeskrivelsen. Vi får også en høyere grad av objektivitet fordi hyperteksten gir mulighet til å legge inn flere synspunkter på en sak. I tilleg til at vi kan legge inn i for eksempel i en avisartikkel hypertekst til hva som har skjedd før denne saken, som gir lesere som ikke har forkunnskapene de trenger for å sette seg inn i saken de leser om.

 

Oppsummert kan vi si at hypertekst gjør vår hverdag på internett både enklere og mer ryddig. Vi kan lett finne informasjonen vi leter etter, og uten hyperteksten hadde det vært vanskelig å få til nettsteder som google som henviser videre til andre nettsteder, og VG kunne heller ikke hatt et like oversiktlig oppsett med henvisning til saker videre, både internt på VG og på andre lokale og internasjonale aviser som har skrevet om samme sak

 

– E

 

 

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s