Kvalitet fremfor kvantitet…..eller?

Jeg har lyst til å åpne dette innlegget med min fascinasjon for rosablogger, for når ble vi mennesker så satt tilbake at vi syntes det ble mer interessant å lese hva en 19 år gammel jente kjøpte når de var i Oslo enn å lese kronikker fra mennesker som har opplevd tortur, fått kjenne hvor forferdelig verden er på kroppen?

Skjermbilde 2015-04-09 kl. 11.16.40

Er dette det nærmeste vi kommer samfunnsengasjerte?(skjermdump )

Har nå lært mye og fått mye input etter å ha lest artikkelen til David Carr her. I artikkelen refererer Carr til en rekke kjente og mindre kjente aktører innenfor feltet nettjournalistikk. Det er viktig for han å få frem hvor stor makt de sosiale mediene, og da spesielt Facebook, fremdeles har. Man kan vel si at Facebook kan kontrollere lesertallene fordi nettavisene er så avhengige av nettopp lesertall via Facebook. Facebook åpner også opp større muligheter for diskusjon ved at nettavisene ofte har åpne diskusjonsforum under artiklene der man også deler det man diskuterer på facebook.

Det som også kan gjøre journalisten mer åpen for kommentarer og innspill er bloggverktøyet. En blogg er også en god måte for journalisten å bygge opp under sine kilder – den eneste ulempen for en journalist med blogg, er i følge Bradshaw at den er tidkrevende. Bradshaw skriver mye om dette i sin FAQ.  Her legger han frem en rekke fordeler og ulemper og hva fremtiden til journalister med bloggere er. Om dette skriver han:

I would say much the same as journalism itself: there’s an increased interest in data, curation, analytics, and video. As we learn what works, we’ll do more of it

Altså mener Bradshaw at hvis vi finner ut at det fungerer, skal vi selvfølgelig gjøre mer av det. Og han konkluderer også med, at stadig flere journalister blogger nå enn før

 

Klikkjournalistikk

Som jeg nevnte er det flere som vil vite hva tenåringer med silikon skriver, enn å lese appeller om terrorisme og innlegg om statsbudsjettet. Dette viser at nettjournalistikken har gått i en retning der vi klikker oss selv dummere. Da jeg klikket meg inn på vg tidligere idag stod det heldigvis øverst om 9 april, hadde ikke dette vært hovedoppslaget i vg i dag (9 april 75 år etter tyskernes okkuppasjon av Norge) hadde jeg blitt skuffet, men lenger ned, kommer den masseproduserte journalistikken. Her kunne man lese om tobarnsmoren som har blitt bodybuilder (?), en annen tobarnsmor har spillt inn sexvideo med hele familien til stede. Og selvfølgelig hva som skjedde i gårsdagens episode av paradise hotel. Selvfølgelig vil jeg jo karakterisere vg litt som en «sladreavis», men uansett! Tusenvis – kanskje hundretusenvis av nordmenn klikker seg innom vg hver dag – er det slikt vi egentlig burde lese om? Er det gårsdagens paradise hotel sex som burde være samtaleemne jobb? Men det er ikke journalistenes skyld! Vi vil lese om paradise, journalistene skriver om det vi vil lese.

Etter litt «googling» etter en journalist som kritiserer klikkjournalistikken – og jaggu fant jeg det også, Flott!

Kanskje er jeg litt over gjennomsnittet normativ i dette innlegget, men dette er noe som virkelig engasjerer en dokumentarelsker som meg!

Det var det,  håper også at det blant dagens 17 åringer finnes en som heller ser en dokumentar  enn gossip girl en torsdags kveld – eller  leser en bok!

– E

Advertisements

One thought on “Kvalitet fremfor kvantitet…..eller?

  1. AmalieM sier:

    Absolutt ikke bare du som reagerer på hva som genererer klipp på nett nå om dagen, Elise!
    Men jeg kan jo egentlig ikke si noe, for jeg er jo innom bloggen til Sophie Elise må jevne mellomrom. «Bare for gøy» tenker jeg når jeg klikker meg inn, men det er jo nettopp disse klikkene som gjør at hun har mulighet til å fortsette sin blogg og at på andre siden seriøse journalister og seriøse saker blir bevilget mindre penger. Fordi det er jo Sophie Elise som får de viktige annonseinntektene. Sykt, sykt, sykt…
    Du kaller VG en «sladeravis», men jeg tenker at de har jo egentlig knekt koden. De vet hva som selger (gir klikk) og spiller mye på det, men at de gjør det gjør jo også at de faktisk har mulighet til å lage artikler som f.eks. den om 9.april.
    Men uansett, all grunn til ikke å være blid for de som ønsker mer enn overfladisk klikkjournalistikk!

    Lik

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s